V rámci znění nového zákona o zadávání veřejných zakázek se zavádí nový postup umožňující zadavatelům doručené a otevřené nabídky nejdříve hodnotit a teprve poté posoudit.
V praxi by si tak zadavatel mohl ušetřit zdlouhavou administrativu při posuzování třeba i dvaceti nabídek, které dle hodnotících kritérií nemají šanci na úspěch. Detailní zkoumání tedy připadne pouze na jedinou nabídku. V případě, že ta nesplní některé ze zákonných či zadavatelem určených podmínek kvalifikace, zůstává zadavateli možnost vyžádat si doplnění či vysvětlení nabídky. Pokud ani přes tuto výzvu nedodá uchazeč chybějící dokumenty, měl by být ze soutěže vyloučen. Poté dojde ke zcela novému posouzení nabídky, která se dle hodnocení umístila jako druhá v pořadí.
Chystaná právní úprava přináší nově možnost zadavatele uzavřít smlouvu s uchazečem, který se umístil na čtvrtém a dalším místě v pořadí. Samozřejmě pokud jsou k tomu relevantní důvody.
Takovým důvodem je neposkytnutí součinnosti, tedy např. nedoložení požadovaných dokladů před podpisem smlouvy. S přijetím nového zákona o zadávání veřejných zakázek budou tyto důvody obdobné, avšak dodavatel bude nyní za takové pochybení vyloučen. V současnosti je zadavatel oprávněn uzavřít smlouvu s prvními třemi dodavateli. Jelikož možnost uzavřít smlouvu s uchazečem na čtvrtém a dalším místě nyní nemá, řízení musí být v případě, že nastane výše uvedený případ, zrušeno. V praxi tato situace nenastává často, ovšem u komplikovanějších veřejných zakázek, kdy dodavatelé čekají na výsledek výběru několik měsíců, nastat může.