NOVINKY ZÁKONA O ZADÁVÁNÍ VEŘEJNÝCH ZAKÁZEK I.

V rámci znění nového zákona o zadávání veřejných zakázek se zavádí nový postup umožňující zadavatelům doručené a otevřené nabídky nejdříve hodnotit a teprve poté posoudit.


V praxi by si tak zadavatel mohl ušetřit zdlouhavou administrativu při posuzování třeba i dvaceti nabídek, které dle hodnotících kritérií nemají šanci na úspěch. Detailní zkoumání tedy připadne pouze na jedinou nabídku. V případě, že ta nesplní některé ze zákonných či zadavatelem určených podmínek kvalifikace, zůstává zadavateli možnost vyžádat si doplnění či vysvětlení nabídky. Pokud ani přes tuto výzvu nedodá uchazeč chybějící dokumenty, měl by být ze soutěže vyloučen. Poté dojde ke zcela novému posouzení nabídky, která se dle hodnocení umístila jako druhá v pořadí.


Chystaná právní úprava přináší nově možnost zadavatele uzavřít smlouvu s uchazečem, který se umístil na čtvrtém a dalším místě v pořadí. Samozřejmě pokud jsou k tomu relevantní důvody.


Takovým důvodem je neposkytnutí součinnosti, tedy např. nedoložení požadovaných dokladů před podpisem smlouvy. S přijetím nového zákona o zadávání veřejných zakázek budou tyto důvody obdobné, avšak dodavatel bude nyní za takové pochybení vyloučen. V současnosti je zadavatel oprávněn uzavřít smlouvu s prvními třemi dodavateli. Jelikož možnost uzavřít smlouvu s uchazečem na čtvrtém a dalším místě nyní nemá, řízení musí být v případě, že nastane výše uvedený případ, zrušeno. V praxi tato situace nenastává často, ovšem u komplikovanějších veřejných zakázek, kdy dodavatelé čekají na výsledek výběru několik měsíců, nastat může.

NOVÝ "ZVZ" UVEŘEJNĚN VE SBÍRCE ZÁKONŮ

Zákon č. 134/2016 Sb., o zadávání veřejných zakázek, je již publikován ve Sbírce zákonů. Účinnosti nabývá 1. října 2016. Pro starosty a menší zadavatele to znamená sice širší možnosti při vypisování výběrových řízení, na druhou stranu jim přináší také více odpovědnosti. Bohužel nemůžeme jen slepě papouškovat výhody, které podle MMR nový zákon přináší a které ministerstvo šíří skrze své public relations, raději počkáme na ověření jednotlivých novinek v praxi.

Nový zákon o zadávání veřejných zakázek ke stažení

Nový zákon o veřejných zakázkách najdete ZDE.

Nový zákon o zadávání veřejných zakázek prošel prvním čtením

Smyslem má být zejména kultivace a zjednodušení zadávání zakázek s ohledem na starosty obcí, snížení administrativní zátěže a především zadavatel dostane k dispozici celou řadu kritérií, podle kterých bude moci rozhodovat o kvalitě a nikoli jen o nejnižší nabídkové ceně. Nový zákon vcelku vítáme, i když s výhradami a velkými otazníky - například kvalita jako rozhodovací kritérium určitě pomůže veřejným zadavatelům eliminovat nekvalitní dodavatele. Tak uvidíme, jak to nakonec s celým novým zákonem dopadne a kdy se jej skutečně dočkáme.

Stáhněte si vyhlášku o stanovení rozsahu dokumentace pro stavební výběrka

Dokumentace ke stažení ZDE.

UJIŠTĚNÍ IROP OHLEDNĚ POSTUPU PO PŘIJETÍ NOVÉHO "ZVZ"

Pokud žadatelé a příjemci IROP budou postupovat do účinnosti zákona 134/2016 Sb. při zadávání nadlimitních a podlimitních zakázek v souladu s platným zákonem č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách, ve znění pozdějších předpisů, bude tento postup v souladu s pravidly IROP a výdaje vzešlé z těchto řízení budou moci být považovány za způsobilé. Pro zakázky zadávané mimo režim zákona 137/2006 Sb. jsou nadále platná pravidla IROP, zejména kapitola 5 Obecných pravidel pro žadatele a příjemce.

Významné změny nového ZVZ

Dne 1. Října nabývá účinnosti zákon č. 134/2016 Sb., o zadávání veřejných zakázek. Jedná se o nejvýznamnější posun v oblasti veřejných zakázek za uplynulou dekádu.
Nebudeme zde detailně psát o stokrát propíraných přínosech nebo naopak hrozbách, které s sebou nový zákon přináší. Myšlenka dobrá, tak snad bude vše fungovat i v praxi a zvýší se flexibilita celého zadávacího procesu, ubude byrokratických překážek a zapojí se více malé a střední podniky. Důležitý je posun od nejnižší nabídkové ceny směrem ke kvalitě.
Nově se zadavatel může rozhodnout, zda posoudí splnění kvalifikačních podmínek účasti pouze u dodavatele, který v zadávacím řízení zvítězí. Otevřenému řízení a podlimitům to značně uleví. Z druhé strany dodavatelé budou moci v nabídce nahradit doklady čestným prohlášením, jenž může mít i formu jednotného evropského osvědčení pro veřejné zakázky. Osvědčení získá dodavatel v systému e-Certis. Doklady bude mít povinnost předložit teprve vybraný dodavatel před uzavřením smlouvy.
Zadavatel s dodavatelem spolu také mohou ve větší míře jednat a zadavatel tak může získat vhodnější řešení, docílit lepších podmínek vítězné nabídky a ve výsledku i předejit opakování zadávacího řízení.

Nyní může zadavatel jako hodnotící kritérium zvolit buď ekonomickou výhodnost nabídky nebo nabídkovou cenu. Ve většině případů volí kritérium nabídkové ceny - nenese s sebou tolik rizik z hlediska napadení zadávacího řízení neúspěšnými dodavateli a je formálně jednodušší. Bohužel pak dochází všude k vícepracím. Nově bude zadavatel povinen nabídky hodnotit pouze podle jejich ekonomické výhodnosti. Její součástí je i nejnižší cena a může být jediným kritériem tedy i nadále. I když se nový zákon více orientuje na kvalitu a potřeby zadavatele - zohlední třeba životní cyklus předmětu VZ, provozní nebo servisní náklady - je otázka, nakolik půjde o reálný posun k lepšímu.

ZMĚNY V ZÁKLADNÍ KVALIFIKACI DODAVATELE

V zákoně o veřejných zakázkách se s účinností ode dne 1. 1. 2016 stanoví nový základní kvalifikační předpoklad dodavatele.
Podle nově vymezeného ustanovení v § 53 odst. 1 písm. l) zákona č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách, ve znění pozdějších předpisů, splňuje v zadávacím řízení základní kvalifikační předpoklady dodavatel, vůči němuž nebyla v posledních 3 letech zavedena dočasná správa nebo v posledních 3 letech uplatněno opatření k řešení krize podle zákona upravujícího ozdravné postupy a řešení krize na finančním trhu. Dodavatel splnění tohoto předpokladu prokazuje předložením čestného prohlášení.

ZMĚNY VE FINANČNÍCH LIMITECH PRO ÚČELY ZÁKONA O VEŘEJNÝCH ZAKÁZKÁCH A KONCESNÍHO ZÁKONA

S účinností od 1. ledna 2016 se změní finanční limity pro účely zákona o veřejných zakázkách a koncesního zákona. Jedná se především o finanční limity, které určují nadlimitní veřejné zakázky.

<